"לחבק את הלחץ/פחד"

"כאשר אתם מייחלים לחיים ללא קשיים הזכירו לעצמכם, שעצי האלון גדלים להיות חזקים בזכות הרוחות הנושבות, ושיהלומים אמיתיים נוצרים תחת לחץ!!!" פליקס שאשא מביא בפנינו טור על עמידה בלחצים ופחדים

  • על ידי: מערכת גולר
  • 16-06-2020
  • 09:21

ספורטאים, על ענפי הספורט השונים חווים רגשות שונים של לחץ בחייהם המקצועיים. המונחים לסוגי רגשות אלו משתנים: מלחץ וסטרס עד מתח ולעיתים אף מועקה וחרדה. כל אלה מבטאים את המצב הנפשי בו נמצאים הספורטאים במרבית עיסוקם הספורטיבי.

הוכחות לקיומו של לחץ ספורטיבי ניכרת כתופעה מוכרת של ספורטאים, אשר רמת הביצוע שלהם באימונים טובה באופן משמעותי מאשר בזמן תחרות או במשחקים מכריעים. אלו ספורטאים שיש להם קושי להכיל מצבי תחרות, אשר מתבטאים אצל כל אחד באופן שונה. חשוב לציין לפני ששמים תווית של "לוזר" על מישהו יש לבדוק האם המצבים של קושי בהתמודדות עם תחרות, חוזרת על עצמה וגם אז עזרה של פסיכולוג ספורט/מאמן מנטלי יכולים לשנות את המצב בצורה דרסטית.

 

חשוב להבין שללחץ בספורט יש תפקיד חיובי - ללא לחץ אין דרישה להתפתחות ולא נוצרת התקדמות. אולם, חשוב לאפשר תקופות של מנוחה מהלחץ התחרותי ובעיקר חשוב לדעת כיצד לווסת את הלחץ בצורה יעילה להפקת ביצוע איכותי.

לחץ בספורט בכלל ובכדורגל בפרט מתרחש כאשר הספורטאי מעריך/מחשיב את יכולותיו הספורטיביות כפחותות מדרישות התחרות בה הוא פועל. בסיטואציה זו כאשר מגיע הספורטאי ל"מאני-טיים" הוא אינו מסוגל להתמודד עם הלחץ ואז אנו נתקלים בירידה חדה ביכולתו. הלחץ הפסיכולוגי מתבטא בעייפות-  נפשית ופיזית, ירידה חדה בכושר הריכוז, ירידה תלולה ביכולותיו של הספורטאי לקבל החלטות ובמרבית המקרים הדימוי העצמי של הספורטאי יורד.

 

התמודדות עם מצבי לחץ בספורט

התמודדות עם לחץ ספורטיבי משתנה מאדם אחד למשנהו. לכל ספורטאי ישנם דרכים שונות אותן הוא מאמץ במקרים של התמודדות עם לחץ. זה יכול לבוא לידי ביטוי בהאזנה למוזיקה, שיחות עם איש מקצוע לצפות בסרט אהוב ואף שהות במקום שאהוב עליו ומרגיע. ישנם ספורטאים שמשתמשים במדיטציה, דמיון מודרך ותרגילי נשימה לשם הפגת הלחץ.

אימון מנטלי מתמשך וקבוע מאפשר לספורטאי "ללמד" את המוח שלו כיצד להרפות מהמחשבות והלחצים שמלווים אותו כשהוא חושב על עצמו בתחרות - "נותנים למוח לנוח".

 

נלסון מנדלה - פחד:

"הפחד העמוק ביותר שלנו הוא לא שמא אנחנו חלשים מידי.

הפחד העיקרי ביותר שלנו הוא שאנחנו בעלי עוצמה לכל שיעור.

זה האור שלנו - לא האפלה שבתוכנו, שמפחיד אותנו יותר מכל.

אנחנו שואלים את עצמנו איזו זכות יש לי להיות מבריק, יפהפה, מוכשר ואהוב? למען האמת, איזה זכות יש לנו לא להיות?

אין שום דבר נאור בלהצטמק כדי שאחרים לא ירגישו חסרי ביטחון.

ככל שניתן לברק שלנו להעיר, אנחנו מעניקים בלי מודע, רשות לאחרים לעשות כמונו.

ככל שנשתחרר מהפחדים שלנו, נוכחותנו תשחרר אחרים מהפחד..."

 

הכותב הינו:

מאמן התנהגותי קוגניטיבי - CBC

מאסטר בחינוך,

קואצ'ר לספורטאים

מאמן ושחקן כדורגל לשעבר.

"לחבק את הלחץ/פחד" - פליקס שאשא

הוסף תגובה
תגובות
  1. מאמן על. (ישראל. נחלת 16-06-2020, 10:54)
    תותח על. מבין. גדול בכדורגל.
  2. מאמן על. (ישראל. נחלת 16-06-2020, 10:54)
    תותח על. מבין. גדול בכדורגל.
  3. מאמן על. (ישראל. נחלת 16-06-2020, 10:54)
    תותח על. מבין. גדול בכדורגל.
  4. בוא ליפו יאלוף (יפואי 16-06-2020, 14:23)
  5. פליקס שאשא (אדיר דהן 16-06-2020, 16:11)
    כתבה מדהימה. איש מדהים ומקצוען אמיתי.
  6. יפה (רוני וינשטיין 17-06-2020, 06:24)
    אהבתי לקרוא. כאבא ללילד שמשחק כדורגל כתבה עניינית ומאוד אינטיליגנטית שמאפשרת לספורטאים לדעת להתנהל בעולם המורכב של הכדורגל