המירוץ לדירה

כולנו ניצבים במשחק הנדל"ן במדינת ישראל, מחכים שאומרים לנו לחכות, מנסים להאמין בממשל ובשיטתו. היום, לאחר לא מעט זמן של בלבול אולי כדאי להתחיל להתמודד עם המציאות החדשה-ישנה שאותה אנו חיים. מחירי דירות מופקעים ושכירויות גבוהות ללא תקרה, עד מתי?

  • על ידי: עו"ד אוהד כהן
  • 23-01-2015
  • 08:26

עכשיו שכבר הבנו שחוק מע"מ אפס רחוק, או אולי לא יתממש כלל, כדאי לבחון צעדינו בתהליך הגשמת החלום. רכישת נכס פרטי הייתה מאז ומתמיד חלק מהותי ומרכזי בתרבות הישראלית, בניגוד הנהוג בשאר העולם. באירופה לדוגמה; השוק רווי שוכרים אולם בארצנו הקטנה מחירי השכירויות המופקעים אינם מאפשרים ביטחון כלכלי למשק בית ממוצע.

 

רגע לפני ששר האוצר, יאיר לפיד החליט להפוך את חוק מע"מ אפס בניגוד לעצת כלכלנים, לתוכנית הדגל שלו- נתניהו גיבה אותו. זוגות צעירים התיישבו על הגדר מתוך ידיעה כי מדובר בתוכנית ממשלתית מוסכמת. התוצאה: הם הפסידו למעלה 100,000 ש"ח בממוצע בשל ההחלטה להמתין לחוק ולא לקנות דירה. מאז הכרזתה של תוכנית מע"מ אפס זינקו מחירי הדירות בעוד 5 %, אולם מהרגע שהיא בוטלה , כמעט כל חברות הבניה עדכנו את המחירים כלפי מעלה.

 

קשה לעשות סדר בכל הבלבול שעבר עלינו בשנה האחרונה. אך מי מבינינו שמתכוון לבצע רכישה בזמן הקרוב, חשוב שידע מספר נקודות בתהליך. ראשית, בדיקת הנכס- חשוב שתעשה באופן מקיף ע"י עו"ד מומחה בתחום אשר יבצע את כל הבדיקות המשפטיות. בנוסף, מומלץ לבצע בדיקות באופן אישי ע"י ביקור בנכס בשעות פתע על מנת לחוש את הסביבה וללמוד רעשי הרחוב. לעיתים גם כדאי לתשאל מספר שכנים לגבי השכנים האחרים, הבניין, רעשים מיוחד, ועד הבית ודרך התנהלותו וכד'.

 

עו"ד אוהד כהן, האיש שלכם בהחלטה החשובה לקניית דירה. (יח"צ)

 

בדיקה נוספת שכדאי שתעשה היא בדיקת המחיר- האם המחיר אכן משקף את העלות? כדאי לקחת שמאי מקרקעין מוסמך אשר יעריך את הנכס מבעוד מועד. השמאי תפקידו להעריך את הנכס באופן מקיף ועמוק. מומלץ לקחת שמאי מוכר בעל ניסיון. לעיתים דרישת המחיר גבוהה יותר מן הערך האמיתי בשוק והפרש זה ייספג ע"י הלקוח.

 

משכנתא? המילה מפחידה את רובנו. גם בתחום זה מומלץ להתייעץ עם מומחה אשר יוביל אתכם לתוכנית המשכנתא המתאימה ביותר עבורכם, עבור המצב הפיננסי הייחודי שלכם ועבור הנכס הייחודי שבחרתם. משכנתא חדשה- היא בהחלט ההתחייבות הכי ארוכה ומשמעותית שנתקשר בה בחיינו. אסור להמעיט בערכה, ואף הכרחי להוציא כספים כדי לחסוך הרבה יותר במהלך החיים.

 

כרגע, נותר לנו רק להחליט האם לבצע את הרכישה כעת או לחכות עוד קצת? אם נמשיך להקשיב לגורמים ממשלתיים ולשר הבינוי והשיכון מר אורי אריאל, מחירי הדירות ירדו בשנה הבאה. אך השאלה הנשאלת כיצד? חישוב כלכלני פשוט קובע כאשר היצע נמוך וביקוש גבוה תוצרו מחיר גבוה. כלומר, כל עוד כמות הקרקעות המופשרות ע"י מנהל מקרקעי ישראל לא תעלה משמעותית, ההיצע לעולם לא יגדל, משמע- המחיר לא ירד בהתאמה כי הביקוש רק עולה משנה לשנה.

 

מצב המחירים הוא תשקיף ברור של מציאות, בה כל שנה זוגות צעירים נוספים רוצים לרכוש דירה, זוגות אחרים מתגרשים ומתפצלים לנכסים שונים, גלי עליה כתוצאה מאנטישמיות בתפוצות, ומשקיעים יהודים עשירים מרחבי העולם שדורשים נכסים במדינת ישראל הקטנה, המאוד קטנה.

 

***יש לכם שאלות לעו"ד אוהד כהן ? צרו קשר עם האתר:   http://www.ocohenlaw.com

 

הכותב הינו עו"ד המתמחה במקרקעין,בהתחדשות עירונית ובייצוג דיירים בפרויקטים פינוי-בינוי ותמ"א 38.

הכתבה אינה תחליף לייעוץ משפטי אלא כללית בלבד. בכל הליך משפטי או אחר מומלץ לפנות לעו"ד להתייעצות ולהמשך הטיפול.

הוסף תגובה
תגובות
  1. כתבה מעניינת (יוסי 23-01-2015, 11:10)
  2. הבנקים גונבים אותנו במשכנתאות (לאוהד 23-01-2015, 16:05)
  3. למה על הבנקים אתה לא רושם משהו (המשך 23-01-2015, 16:06)
  4. כמה כסף זה עולה? (לקחת שמאי? 23-01-2015, 16:34)
  5. מדינה עושקת לאנשים אין כסף לחיות (עמרי בן יוסף 23-01-2015, 16:36)
  6. מצב עגום של השוק (ליגות נמוכות 23-01-2015, 17:48)
    כתבה שמדברת נכון
  7. חובה לבדוק משכנתאות (רונית 23-01-2015, 22:16)
    כתבה מדהימה ,ומשקפת את המציאות לצערנו , ולכן חובה להיעזר עם אנשים כמוך בכדי לצאת עם כמה שפחות נזקים, אני ממליצה בחום רב .
  8. תן לי טיפים איפה לקנות (לאוהד 24-01-2015, 20:22)