תפקיד המנג'ר בכדורגל הישראלי

רביב ספיר אשר היה הבעלים של הפועל ראשון לציון בשנים האחרונות, מסביר בטור דעה על תפקיד המנג'ר המתחיל אט אט לשטוף את הכדורגל הישראלי בהתאם לעולם: "כאשר יש יותר מדמות אחת שמנסה לקבוע קו מקצועי, העסק נדון לכישלון באופן וודאי". לגבי שעריים וניר קלינגר: " בטוח שניר המנוסה והאינטליגנטי, השאיר לעצמו "פתחי מילוט" שלא יגבילו אותו בעתיד"

  • על ידי: רביב ספיר
  • 24-11-2015
  • 12:44

אופנה טיבה להשתנות. לאחרונה אנו עדים לאופנת המנג'רים בספורט, לא רק בכדורגל, אבל נודה באמת עבורנו אין שום ענף ספורט אחר חוץ מכדורגל.

נושא המנג'ר תפס תאוצה בכדורגל הישראלי עם ההצלחה המקצועית של מכבי ת"א. היו ניסיונות קודמים, חלקם מוצלחים יותר (גיורא שפיגל במכבי חיפה), חלקם מוצלחים פחות (אבי נימני במכבי ת"א) ועוד לא מעט ניסיונות לאורך השנים. האם זו תופעה ברוכה שתוביל לשינוי חשיבה בכל המועדונים המקצועניים? או האם זו אופנה, שטיבה כאמור להשתנות? כרגיל, אין רק תשובה ברורה ומוחלטת.

 

כדי לבחון את הנושא חייבים לבדוק כמה נושאים הקשורים בתפקיד:
-    מהו התפקיד?
-    מהן הסמכויות המוענקות?
-    המאבק בין סמכויות המנג'ר לבין סמכויות המאמן.
-    תקציב המועדון.
-    חזון.
ישנם כמובן נושאים נוספים, אך אלו הם ההכרחיים. מהו התפקיד שעומד מאחורי השם? בתרגום חופשי, הכוונה למנהל אבל מה הוא אמור לנהל? הוא אמור לנהל את הקו המקצועי של המועדון, בשונה מהמנכ"ל שאמור לנהל את כלל המועדון על כל מרכיביו בכל המגוון של ההיבטים המנהליים בלבד.


בעולם נהוג לאפיין את התפקיד ולהצמיד אליו את התואר שיאפיין יותר בבירור את טבעו המדויק – "מנהל טכני", תואר שאני לא אוהב כי הוא לא באמת מבטא את התפקיד עצמו ואת היקפו. אחרים קוראים לו "מנהל מקצועי" כמו כאן, ההגדרה אינה מגדירה את התפקיד בשלמותו. תתפלאו, אך גם בעלים של מועדון בעיקר כאשר הוא משקיע זמן רב ומעורבות במועדון ואולי אפילו שהיה שחקן בעברו, יכול לשמש בהצלחה בתפקיד המנג'ר!. 

 

הדוגמא הטובה ביותר הוא אלי טביב. לצערי, יש רבים שאינם אוהבים את התנהלותו (אני חולק על מרביתם) ולכן מזלזלים ביכולתו אך הוא מנג'ר מוצלח ביותר! וכן מותר לבעלים להיות מנג'ר ובתנאי שהוא לא מנסה להתערב גם בתחומים מקצועיים נטו נוספים. אלו סמכויות צריך לקבל? בכל מועדון תחרותי, חייבת להיות סמכות מקצועית אחת בלבד אשר תכתיב את הכיוון והדרך המקצועית ללא מגבלות מקצועיות. בעניין הזה אין פשרות!!!. 

 

ניר קלינגר, יצליח בשעריים בדמות המנג'ר? (באדיבות אתר one)


כאשר יש יותר מדמות אחת שמנסה לקבוע קו מקצועי, העסק נדון לכישלון באופן וודאי. הדוגמאות רבות בארץ ובעולם. הסמכויות של המנג'ר חייבות להיות רחבות יותר מאשר אלו של המאמן. עליו לקבוע את המטרות, את השלד של הסגל, את מדיניות הרכש ואת מדיניות שילוב הצעירים- לא את תכני האימונים.
המאמן מוכרח לעבוד תחת ההנחיות של המנג'ר ולהתאים לקו שנקבע על ידי המנג'ר. לכן חשוב מאד שהמנג'ר יקבע את זהות המאמן, כך שמראש תהיה הסכמה על הקו המקצועי, על זהות הסגל ואולי לא פחות חשוב ימנע מאבק אגו שבמקרים רבים יהרוס לחלוטין את המועדון.

 

תקציב, איך הוא קשור? זהו תפקיד חשוב אך גם יקר. במועדונים שנאבקים על כל שקל, עדיף להחתים שחקנים ולוותר על התפקיד. החזון כמו תמיד הוא הקו שמנחה את המועדון כולו. המנג'ר חייב להיות מותאם לחזון המועדון שנקבע על פי רוב על ידי הבעלים ו/או יו"ר המועדון וההנהלה שלו. במקרים רבים, כאשר המאמן הינו בעל מוניטין רב, ניסיון ואופי דומיננטי, הוא פועל בכפל תפקידים, בין אם הגדרת תפקידו היא "מאמן" בלבד ובין אם "מנג'ר". הדוגמאות רבות אך הטובות של תקופתנו – פרגוסון או מוריניו. הם מאמנים בנפשם, שגם מעבירים חלקים של האימון על המגרש, אך האם מישהו יכול להגיד כי אינם מנג'רים?


אני מאמין שמנג'ר שמתאים למועדון ושיהיו לו הסמכויות הנכונות ומרחב הפעולה המתאים, הינו דבר חיובי ויעיל אך זאת בהתנייה ברורה שתפקידו ימשך מספר שנים (חזון) ושיהיו למועדון המשאבים הכספיים המתאימים. מנג'ר שימונה רק בגלל שליריבה "גם יש", יכשל כישלון חרוץ. כאשר בניתי את הפועל ראשל"צ בשנת 2008 לאחר הירידה לליגה השלישית, הלכתי על המודל של מנג'ר (יעקב הלל) שהיה אחראי על בניית כל הקו המקצועי, כולל של מחלקת הנוער ובתי הספר לכדורגל ושל מאמן (אריק גילרוביץ') בעל סמכויות רחבות. 


השנה הראשונה הייתה שנת בנייה, הדברים עבדו מצוין אך בשנה השנייה, התחילו מאבקי הסמכויות והאגו שחייבו אותי כבעלים לסיים את עבודתו של אחד מבין השניים. השגיאה הראשונית הייתה, שהמאמן נתמנה על ידי ולא על ידי המנג'ר ולכן נדונה לכישלון- בטווח הארוך.


לדוגמא שלנו מהליגות הנמוכות, מינויו של ניר קלינגר כמנג'ר בשעריים. לדעתי, כל הצדדים שגו. ניר, שלא באמת שאף לתפקיד הזה ולהערכתי לא מתכוון לאמן בפועל את הקבוצה, אך פרנסתו נובעת מהכדורגל ולא היו לו אופציות טובות יותר. שעריים, שלא באמת צריכה מנג'ר אך בוודאות צריכה מאמן חזק.
הבעלים, שרצה להוריד מעצמו לחץ ורואה את השקעתו הכספית האדירה מתמסמסת, מנסה לחקות את "הגדולים". אני בטוח שניר המנוסה והאינטליגנטי, השאיר לעצמו "פתחי מילוט" שלא יגבילו אותו בעתיד ועדיין לא יחשבו ככישלון ואני לא מדבר רק על מינוי בנבחרות. 

רביב ספיר, בטור דעה נוקב על מצב המנג'ר. (אביחי חיים)

הוסף תגובה
תגובות
  1. ספונסר (יפו בדם 24-11-2015, 13:15)
    רביב היקר בוא ליפו
  2. מבנים טוב מאווד צריך לדעת לנהל תלמדו מעדני (אריה 24-11-2015, 13:18)
    קלינגר לא יצליח צודק רביב
  3. ספונסר (בולגרי 24-11-2015, 13:37)
    רביב יפואים חוזרים הביתה
  4. אלדד פרי אין מושג (לרביב 24-11-2015, 14:47)
  5. הקבוצה (פולי 24-11-2015, 15:08)
    כל הכבוד לפרי מבזבז כסך לבידור חבל על הזמן כוכבים יש בשמים
  6. הנה הגיע טייקון שלא מפחד להגיד לטייקונים פרי את שלום את האמת (כל הכבוד רביב ספיר 24-11-2015, 15:33)
  7. לרביב (אבי כהן 24-11-2015, 16:11)
    בוא תחזור ליפו ומחזיר אותה להיות אימפריה ותחליף את ההנהלה המצחיקה הזאת שלא יכולה להחליף מאמן
  8. צודק כל מילה (לרביב 24-11-2015, 19:04)
  9. תפקיד מיותר (יטב 24-11-2015, 22:42)
    בטח בקבוצת חובבים מליגה ג.זגם קרויף עשה שטויות במכבי אבל לפחות דאג ל מאמנים טובים מאוד.האם קרויף היה מביא למכבי מאמן נוער חסר ניסיון
  10. מחלקים גובים (יואב 26-11-2015, 08:33)
    בשעריים עושים הרבה גלים רוח וצלצולים כדי להצדיק את התפקיד המיותר הזה. בינתיים הורסים את כל מה שנבנה ומדרדרים את הקבוצה לתהום.