"הגיע הזמן שיתנו צ'אנס גם לעולים החדשים"

מאמן העבר של מחלקות הנוער הרבות בישראל, U15, הפועל עכו ואחווה עראבה אלברט סולומונוב, סיים את עונתו הראשונה במולדובה בהצלחה. עם זאת מתגעגע ויודע שהסיכוי לחזור לארץ קלוש: אני לא מכיר שום יו"ר של קבוצה, אני לא מדבר, לא מתערבב, ואולי זו הבעיה שלי"

  • על ידי: אביחי חיים
  • 09-01-2013
  • 13:11

כשאומרים לכם את השם אלברט סולומונוב, אני בטוח שלפחות רובכם אומר לעצמו מי זה? אך לא הרבה יודעים שהוא מהמאמנים המוכשרים ביותר שגדלו לנו כאן בישראל, אך לצערו הוא מוצא את פרנסתו בשדות זרים. אלברט אימן מגיל צעיר (21) במחלקות הנוער של חדרה, (מקום מגורו) , מכבי ברקאי, מכבי פ"ת, מכבי ת"א ובית"ר נס טוברוק. שם גילה כשרונות רבים כגון: עומר דמארי (שהפך אותו מקשר אחורי לחלוץ), אוראל דגני, מרוואן קבהא, בן והבה, עידו לוי, חגי גולדנברג והרשימה עוד ארוכה.

 

בשנים האחרונות, אימן את U15 של נבחרת ישראל (נבחרת מחוזית צפון של נערים ג'), אך הפרויקט המוצלח יש לומר, נפל עקב קשיים כספיים. אלברט אימן את הפועל עכו ואחווה עראבה מהליגה הלאומית, אך למרות הצלחותיו התקשה למצוא קבוצה בכדורגל הישראלי ויצא לאמן בפעם הראשונה באירופה הקרירה, בליגה המולדובית (שם שיחק בעבר, סרגיי קלשצ'נקו) היום מאמן באחת מהקבוצות בליגה.

 

אלברט סולומונוב (39) עלה לארץ בגיל 18 (בשנת 1991) לאחר ששיחק כדורגל בנבחרת עד גיל 17 של רוסיה (ברית המועצות אז), אלברט נפצע בקרסול, פציעה שמנעה ממנו להמשיך את קריירת הכדורגלן. 4 חודשים לאחר שעלה לארץ ישראל, אביו נדרס ע"י מכונית והשאיר את העול הכלכלי על אלברט. אלברט מציין: "עליתי לארץ לבדי, ואחרי זה הגיעה משפחתי. היינו משפחה ציונית וזה מה שהחזיק אותנו להישאר בארץ ישראל למרות הטרגדיה המשפחתית שקרתה. מגיל קטן רציתי להתעסק בציונות ובכדורגל, בפגרות של הקיץ הייתי הסוכן של הסוכנות היהודית בחבר העמים, הייתי עושה שליחויות רבות, והיה שיתוף פעולה מלא כמעט בין כל המועדונים לסוכנות היהודית".

 

אלברט: "מגיל קטן רציתי להתעסק בציונות ובכדורגל".

 

הסיפור של אלברט נשמע מעט מוזר, אך כאשר מסתכלים על "התרבות הישראלית" מגלים שכך הם פני הדברים. לאחר עונה באחווה עראבה (שבסופה ירד ליגה) לאחר שהחליף את גדי כרמלי (אז מאמן עראבה במחזור ה-10). במשך כל קריירת האימון מגיל 21, אלברט מתעד ותיעד כל אימון, כל משחק, וכל תרגיל, מסירות שקשה למצוא היום גם ברמות הגבוהות של הכדורגל הישראלי. "הייתי מתעד כל דבר ודבר, כאשר אם הייתי טועה הייתי מסתכל אחורה, בוחן את הדברים ומתקן במהרה על מנת להצליח. מקצוענות זה שם המשחק עבורי".

 

אלברט סולומונוב: "מקצוענות זה שם המשחק". (צילום: ניר חורי)

 

עוד שהיה מאמן אחווה עראבה, פנו אליו מהקבוצה המולדובית (אולימפיה באלטי) מהליגה הראשונה, בבקשה שיבוא לאמן את הקבוצה. "ראיתי שיש בקבוצה הזאת 18 זרים, הסברתי לנשיא המועדון שאני מאמין בשחקנים צעירים של מחלקת הנוער ולא בשחקנים זרים ואני שמח שהוא הקשיב לי. קיבלתי את אולימיפיה בתקופה לא הכי טובה, הוצאתי אותה מהמשבר והיא הייתה יותר קרובה לאירופה מאשר לירידת ליגה ובהחלט יש לי חלק בכך. הקהל התאהב בי ועשה לי מחווה יפה, כאשר כל הקהל הגיע עם כיפות לאיצטדיון וזה מראה מאוד מלבב תאר לעצמך". נכון לעכשיו, הליגה המולדובית בספק גדול מאוד לפתוח את העונה, עקב דוח של אופ"א שמולדובה במקום השני באירופה בשחיתויות בליגה. דבר זה מערער את ביטחונו של אלברט אשר לו כרטיס טיסה חזרה למועדון, מה גם שחוסר ההשקעה של בעל הבית בקבוצה, מרתיע מעט את חזרתו לליגה.

 

אלברט סולומונוב, עשה את הבלתי ייאמן ויצא לאמן באירופה, כאשר הוא אינו זכה להכרה והגיע להישגים בליגת העל הישראלית. "איפה זה נשמע דבר כזה שמאמן יוצא לאירופה, לפני שהוא הגיע לטופ של הכדורגל בארצו. אנחנו מדינה קטנה, כולה מדינת ישראל, מי מכיר אותנו באירופה? ולאמן קבוצה באירופה בשבילי זה צ'אנס גדול. הלוואי שיכולתי לאמן כאן בליגת העל בארץ ישראל, הארץ שבה אני מרגיש הכי טוב, אבל כנראה שאין לי את הקליקות והחברויות בשביל שאאמן בישראל. אני לא מכיר שום יו"ר של קבוצה, אני לא מדבר, לא מתערבב, ואולי זו הבעיה שלי. אני חושב שאני יכול לעבוד בכל קבוצה בארץ, אבל הבעיה שלי היא שאני לא יודע לשווק את עצמי וזה אומר הכל. גיורא שפיגל, מורי ורבי, אמר לי: "למדת כדורגל זה נהדר, אבל עכשיו הגיע הזמן שתלמד לשווק את עצמך" וזה נכון כי כאן בארץ, זה כמו ג'ונגל אחד גדול".

 

 סולומונוב: "איפה זה נשמע דבר כזה שמאמן יוצא לאירופה, לפני שהוא הגיע לטופ של הכדורגל בארצו".

 

נכון לעכשיו, מאמן אולימפיה בלטי, אלברט סולומונוב, מחכה להתפתחויות המשמעותיות במולדובה. לאלברט יש כמה הצעות מעניינות מהליגות הראשונות של מדינות חבר העמים (הליגות הגדולות) והוא שוקל זאת בחיוב. אם תשאלו אותו מה יעדיף, לאמן בארץ או באירופה? בלי למצמץ יגיד לכם: "כאן זו מדינתי, כאן זו מולדתי, כאן הקמתי את משפחתי וכאן אני רוצה להישאר במדינת ישראל ולא לצאת לשדות זרים. לצערי, אני לא רואה זאת קורה בשנים הבאות. יש לנו מאמנים מצוינים בישראל, אך הגיע הזמן שיתנו צ'אנס גם לעולים החדשים, להראות מעט מיכולותינו".   

הוסף תגובה
תגובות