"הייתי אמור מזמן לאמן בליגת על"

מאמן הכדורגל, אריק גילרוביץ בן ה-52, סוגר עונה וקצת ללא אימון של אף קבוצה בישראל. אחרי שהיה קרוב לחתימה בקבוצת היברניאנס מהליגה המלטזית הוא חזר ארצה עקב מחלוקות בעניין השכר וכעת הוא מחפש את עתידו. ראיון עם אחד המאמנים הכי מעניינים בליגות שלנו.

  • על ידי: יניב יוסיף אור
  • 01-07-2012
  • 00:25

אריק גילרוביץ, שחקן הכדורגל לשעבר, סיים את הקריירה שלו בעוצמה חולון כאשר היה בן 40. לפני כן הוא שיחק עשר שנים בהפועל ר"ג בשתי הליגות הראשונות, לאחר מכן ברמת עמידר ומכבי שעריים בליגה הלאומית, ואחר כך החל להסתובב בליגות הנמוכות. במהלך קריירת האימון שלו הוא אימן את הפועל קרית אונו, השיקמה ר"ג, הפועל בת-ים, צפרירים חולון, עמישב פ"ת, עירוני רמלה, מכבי עירוני בת-ים, הפועל ראשל"צ ובית"ר שמשון ת"א.

 

אריק, איפה אנחנו תופסים אותך בימים אלה?

"מחפש את עתידי, מנסה לחזור לאמן ובודק כל מיני אופציות אחרות שקשורות לכדורגל וגם מחוץ לכדורגל".

 

"הנסיעה למלטה מנעה ממני לתת תשובות להצעות שקיבלתי" אריק גילרוביץ.

 

לא אימנת בעונה החולפת, מה קרה?

"אימנתי בעונה שלפני עד מחזור 20 בבית"ר שמשון ת"א רמלה ופוטרתי כשהקבוצה במקום התשיעי במרכז הטבלה בפלייאוף האמצעי. אלו לא היו פיטורים מקצועיים אלא דברים שנעשו בשליפה לאחר הפסד. הקבוצה עמדה בציפיות שלה מעל ומעבר, יחסית לתנאים שקיבלתי, חומר השחקנים, קבוצה ללא בית, ללא שחקנים זרים והתקציב הנמוך. הם הצהירו בתחילת העונה שהם רק רוצים להישאר בליגה. כשמפטרים מאמן זה פוגע בו. אף אחד לא יבוא באמת לפשפש ולבדוק למה באמת ואם זה בכלל מקצועי. מלבד 5 שחקנים שהרוויחו סכומים גבוהים יחסית, רוב השחקנים לא עברו את ה-4000 ברוטו וזה ליגה לאומית שלא נדבר על שחקנים שגם לחצי מזה לא הגיעו. אלו מספרים שאפשר לבדוק בבקרה ופתוחים לקהל. בשנה האחרונה שמוליק שניצר חזר לאחר עונת פרישה והזרים עוד סכום כסף גדול לעזור לקבוצה שבילתה את רוב השנה בתחתית והייתה בסכנת ירידה זאת בנוסף לתקציב שגדל יחסית לעונה שאני אימנתי. הקבוצה סיימה בסופו של דבר את הליגה במקום 8-9."

 

אז אני מבין ששום דבר לא השתנה למרות התקציב שגדל והתנאים שהוטבו.

"בדיוק. בגלל זה נפגעתי מהם מאד. אף אחד לא זוכר ולא מעריך דקה אחורה. לפני שנתיים שבית"ר שמשון היו בסכנת ירידה ופיטרו את לופא קדוש, הם ישבו איתי 6 מחזורים לסיום אחרי שישבו עם עוד כמה מאמנים. שמוליק שניצר, אבי מורגן ושי בללי. שאלו אותי מה אני רוצה, שכר, הבטחה לעוד שנה אם אצליח להשאיר אותם בליגה, מענק הישארות ומה בכלל הדרישות. אמרתי להם פשוט. לא רוצה ממכם כלום עכשיו, אתם במצוקה, ואני לא אעמוד עם אקדח לרקה, אני איש מקצוע ואני אשאיר אתכם בליגה. תבואו לראות אותי שבוע אחד באימונים ותבינו עם מי יש לכם עסק ואז תחליטו כמה אתם רוצים לשלם לי משכורת, כמה מענק הישארות ומה לגבי העונה הבאה. הם הופתעו מהגישה שלי ומיותר לציין שהשארתי את הקבוצה בליגה שבוע אחד לפני תום העונה וקיבלתי את המנדט להמשיך לאמן. עוברת חצי שנה ואף אחד פתאום לא זוכר כלום, לא מעריך את התנאים שאני עובד ומגיע הפסד ואומרים לך שלום ולהתראות".

 

מה קורה אתך לקראת העונה הבאה? איפה תאמן?

"היו לי כמה אופציות שנפלו בגלל שטסתי למלטה לבחון הצעה מסגנית האלופה ואנשים ביקשו ממני תשובות ולא יכולתי לתת בזמן שהם רצו. רציתי לנסות למצות את ההצעה הזו ולקחתי סיכון מחושב שאני אפספס דברים בדרך. לא בא בטענות לאף אחד. חיכו לי בסבלנות הרבה זמן. גם עכשיו אני מתלבט קשות. אחרי שלא אימנתי שנה הדילמה היא האם להמשיך לחכות או לקחת משהו מהאופציות שיש לי שהם לא משני הליגות הבכירות. גם בנושא אימון וגם בנושא ניהול. התלבטות קשה מאד ואני ממש עדיין לא יודע מה לעשות. ימים לא פשוטים וצריכים לקבל החלטה. שאתה מגיע לאמן כבר בליגה הלאומית אחרי שאתה עובר את כל הדרך מלמטה, אתה לא רוצה לרדת שוב ומצד שני צריך גם להביא פרנסה הביתה. לא פשוט".
 

 

 

 

אריק בתמונות ממלטה. האם הנוף מצדיק ירידה  בשכר?

 

אתה מאמין שתהיה לך קבוצה ?

"אם אני רוצה, תהיה לי קבוצה עכשיו. השאלה באיזה ליגה. עוד לא החלטתי מה אני הולך לעשות השנה".

 

היית קרוב לסיכום במלטה, למה זה נפל ומה אתה יכול לספר על התנאים שם?

"הקבוצה במלטה קיבלה המלצות משחקנים זרים ששיחקו והתאמנו אצלי בליגה הלאומית במדי ראשל"צ ובית"ר שמשון. הם שלחו לי כרטיס טיסה ובפגישה הראשונה במלטה היה נראה שדברים הולכים להסתדר. הם הסכימו לכל מה שרציתי, גם לכרטיס טיסה כל חודש שאוכל להיות יומיים שלושה כל חודש בבית. הבעיה התעוררה שהתברר שהטיסות הישירות לארץ מסתיימות בסוף אוגוסט ולאחר מכן מ-עלות של 300 יורו זה קופץ ל ל700-800 יורו. ואז הייתי צריך להוריד מהשכר שהסכמתי שהוא באמת נמוך יחסית במושגים של הארץ וזה כבר היה לא כדאי למה שהייתי מוכן. התנאים היו טובים מאד. אצטדיון ברמה טובה, מגרשי אימונים צמודים לאצטדיון ותנאים טובים מסביב. אנשים נהדרים עם התנהלות מכובדת ופשוט היה כיף לנהל איתם שיחות. אירופאים בכל מובן המילה".

 

לא חשבת שזו ירידה ברמה עבורך?

"זו קבוצה מארבע הקבוצות המובילות במלטה. סגנית האלופה ומחזיקת הגביע ואמורה להשתתף במוקדמות הליגה האירופית. נכון שמלטה זו לא ספרד ולא גרמניה אבל ירידה ברמה זה ממש לא. הייתי אומר אפילו כבוד גדול שפנו אלי. כמה מאמנים אתה כבר מכיר מישראל שקיבלו פנייה לאמן בחו"ל ? היה לי אתגר גדול ואת זה אמרתי להם כבר בפגישה הראשונה שבאתי לקחת אליפות איתם. אני יכול להגיד שיש לי עד היום איזה צביטה קטנה בלב, שלא הסכמתי לקחת אותם בכל מקרה ולהתפשר על השכר. אבל בכל מקרה לא להיות שנה בבית, זו החלטה לא פשוטה ולכל אחד יש את המאזניים הפרטיים שלו, מה טוב לו ומה לא, והמאזניים שלי אמרו שבשכר הזה זה לא היה כדאי. טפחתי לעצמי לפחות על השכם ששני שחקנים זרים ששיחקו והתאמנו אצלי, שעברו יותר ממאמן אחד או שניים בחו"ל המליצו עלי בחום וזה בהחלט אומר משהו מחזק את אמונתי בדרך שלי".
  

אם לא תאמן בעונה הקרובה, מה תבחר לעשות?

"פרשתי ממוטורולה לפני שנתיים וחצי לאחר 26 שנות עבודה מעניינות בהייטק ובמקביל הקריירה בכדורגל כשחקן וכמאמן. יש לי המון מה לעשות ואני יודע להעסיק את עצמי נהדר. יש לי המון תחביבים ואני גם תורם לקהילה רבות מזמני החופשי. אם זה במחלקת ילדים בתל השומר ואם זה בעבודה עם אסירים בשיקום ועוד המון דברים אחרים. בוא נאמר שאין רגע שמשעמם לי אבל אני בהחלט רוצה לחזור לענייני הכדורגל כי זה משהו שאני אוהב והצלחתי לכל אורך הדרך. מלבד זאת, עשיתי בוינגייט קורס מנכ"לים לקבוצות מקצועניות לפני שנתיים ואולי אתעסק בניהול בין לבין".
  

"4 עליות ליגה ב 11 שנות אימון"

 

אריק, בתדרוך לפני משחק במלטה...

 

אתה חושב שיום אחד אתה תזכה לאמן בליגת העל?

"אני מאמין שכן. מקומי שם ללא ספק. אף אחד לא נתן לי על מגש של כסף כלום בכדורגל. התחלתי לאמן בליגה ב' ובשביל לאמן בליגה א', הייתי צריך להעלות שתי קבוצות לליגה א'. בשביל לאמן בליגה הארצית הייתי צריך להעלות קבוצה לליגה הארצית ובשביל לאמן בליגה הלאומית הייתי צריך להעלות קבוצה לליגה הלאומית. ככה כנראה יהיה גם לגבי ליגת על. המספרים שלי בכדורגל בתור מאמן מצוינים, 11 שנות הצלחה שנה אחרי שנה בכל מקום שהייתי. יש לי רקורד מצוין של 4 עליות ליגה ובנוסף קבוצות שהשארתי בליגה, תמיד הצלחתי בגדול בכל מקום שדרכתי. כדורגל התקפי, חיבור הקהל לקבוצה, קידום צעירים, עבודה בתנאים קשים ועוד. אני המאמן הראשון בישראל שאימן בליגה הלאומית ללא זרים כי אני חושב שיש לנו צעירים מוכשרים שצריכים לקבל במה ללא פחד. אני יותר מראוי לאמן בליגת על אבל יודע שזה לא קשור לכישורים שלי ולרקורד שלי אלא לקשרים בלבד. האופן שבו מאמנים מקבלים מינוי בניגוד לרקורד שלהם הפך מזמן לבדיחה חבוטה בארצנו".
  

זה חלום רחוק או ריאלי לדעתך?

"ריאלי לגמרי, שוב, לא תלוי בהצלחות שלי כמאמן אלא בהצלחות שלי להגיע למישהו מקורב שיעזור לי. אני אומר את זה בצער אבל זו האמת הכואבת לא רק שלי אלא של הרבה מאמנים. רקורד של מאמן צריך להיות הקריטריון הראשון לבחירת המאמן אבל כולם יודעים שזה לא כך וזה עצוב. עם הרקורד שלי, היכולות שלי והיושר המקצועי שלי, הייתי אמור מזמן לאמן בליגת על".

 

אתה משחק בליגת הפוצ'יוולי. מה אתה יכול לספר על הקבוצה שלך?

"הקבוצה שלי נקראת "עוד גביע לארון" והיא משתתפת כבר שנה חמישית בליגה הראשונה של ליגת קורונה פוצ'יוולי. ספורט נהדר וכייפי שאני משחק כל ימות השנה בים".

 

ומה המצב בטבלה?

"חבל שלא דילגת על השאלה הזו. אני ממוקם בתחתית ונראה לי שהשנה יהיה לי קשה לשרוד בליגה הראשונה. בשנתיים האחרונות שיחקתי עם בן זוג ברזילאי ושרדתי בליגה. השנה למרות שיש לי אחלה בן זוג, יש קבוצות מצוינות בליגה, 4 קבוצות שהביאו ברזילאים במיוחד לליגה הזו. אני בא בשביל הכיף נטו וברוב המשחקים אני משחק נגד בני זוג שביחד לא מגיעים לגיל שלי.לוקח הכל בפרופורציה".
 

הוסף תגובה
תגובות