"אלי כהן צריך לשלם את המחיר על אמירת דברו"

כך אמר, תושב כפר קאסם וח"כ הכנסת, עיסאווי פריג', לקראת משחק הגביע הטעון בין בית"ר לאום אל פאחם:"אף אחד לא ימנע מאיתנו להיות באיצטדיון טדי". על האמירה של מאמן בית"ר ירושלים, אלי כהן: "אלי העמיד פנים וריצה את הקומץ הירושלמי הנידח"

  • על ידי: אביחי חיים
  • 29-01-2013
  • 16:19

שעות ספורות לפני משחק הגביע בין בית"ר ירושלים למכבי אום אל פאחם, התראיין לאתר גולר, ח"כ הכנסת מטעם מרצ, עיסאווי פריג, יליד כפר קאסם, אשר אמר את אשר על ליבו בנוגע לאמירת מאמן בית"ר, אלי כהן: "יש הבדל בין מוסלמי מאירופה לבין מוסלמים ערבים" בעוד ששני בניו משחקים בקבוצה מהמגזר, מ.ס. כפר קאסם מליגה ב'. הבטיח שהילחם בגזענות ברחבי הארץ והבטיח שהיום הוא מגיע לטדי: "אעודד את הדו קיום, את האחווה ואת החיים יחדיו".

 

מה דעתך, על האמירה של אלי כהן בנוגע לצירופם של שני השחקני המוסלמים?

"האמירה המטופשת והאומללה של אלי כהן, היא מאוד מצערת ומאוד לא במקום", מדגיש. "אלי כהן גידל שני ילדים למופת אשר משחקים אצלנו בכפר קאסם, ואני מכיר אותם באופן אישי. ציפיתי מהאבא אלי, לנהוג על פי השקפת דרכו ל-אני מאמין שלו. לעומת זאת, אלי העמיד פנים וריצה את הקומץ הירושלמי הנידח, שמוצאו ביציע המזרחי באיצטדיון טדי. צר לי מאוד שאיש ומאמן גדול ברמתו של אלי כהן, אדם שעומד על שלו ועל עקרנותיו כמו שראינו זאת במקרה של ערן לוי (סדרת חינוך), בחר לוותר על העקרונות והערכים שהוא מאמין והעדיף להתיפייף בעיני קומץ הקהל הירושלמי הגזעני, מה שמדאיג אותי יותר מכל הוא: שהשיח הישראלי בחברה היהודית בנוגע  לאמירות אלו, הפכו לדבר שבשגרה כך שהוא בעצם לא שם לב שהוא אמר אמירה גזענית".

 

פריג': "ציפיתי מהאבא אלי, לנהוג על פי השקפת דרכו ל-אני מאמין שלו". (צילום: לירן דורף)

 

יש דאגה בליבך, בנוגע לעליית הגזענות בארץ, בעקבות אמירתו של אלי כהן?

"הדאגה היא הרבה יותר מהאמירה של אלי, אלא כלפי החברה שהולכת ומתפתחת במדינה שהופכת לחברה לא נורמלית. בחברה נורמלית, כל העולם היה קם ואומר את שלו. תאר לעצמך דבר כזה קורה בליגה האנגלית שאומרים  שם: "יש יהודי ישראלי ויש יהודי אמריקאי", העולם היה רועש ויוצא מגדרו. אני חושב שאלי כהן, צריך לשלם מחיר על אמירת דברו. אני לא רוצה שהתפטר, אך הוא צריך לגזור על עצמו עבודות שירות כדי לפעול נגד הגזענות. כהן צריך להסתובב בין המגרשים השונים בארץ ולהגיד שהוא בא לכפר על המשפט הגזעני שיצא מפיו".

 

מתוך היכרותך האישית עם בניו של אלי המשחקים בכפר קאסם, כיצד הם מרגישים ברגעים אלו?

"אני מכיר את הבנים שלו מקרוב (עמרי ואוהד), מדובר בשני בחורים נהדרים, ייחודיים, מתורבתים חברים של השחקנים, ושמשתתפים באירועי הקבוצה והחברה, מדובר בבית טוב מאוד לכן הופתעתי שמילים אלו יצאו מפיו של אלי כהן. הבנים מנסים כל הזמן, להסביר לשחקנים שאבא (אלי כהן) לא התכוון, הם פרסמו הודעה באתר המקומי של כפר קאסם, וכל הזמן הם מרגיעים את חברי קבוצתם. זה מעצים את גודל הטעות של כהן, אשר לא הפנים שהוא אמר אמירה גזענית, בעוד ששני בניו משחקים בקבוצה מהמגזר בכפר קאסם. אצלנו, אין הבדל בין אדם לאדם, גזע, מין, ודת, אוהד ועומרי הם שחקנים מוכשרים, בני אדם נפלאים ומקווה שהעניין ירגע בהקדם".

 

עומרי כהן (באמצע) ,עסוק בלהסביר את אמירתו של אבא.

 

המהלך של גאידמק, להביא את שני השחקנים המוסלמיים מטרק גרוזני, בעוד שיכולתם המקצועית עומדת בספק, זו לא פרובוקציה רק כדי שיהיה שחקן מוסלמיערבי בבית"ר?

"אני מתייחס לאדם כאדם, אם השחקנים מתאימים מקצועית לבית"ר, (לפי דבריו של אלי כהן) אז הם צריכים לקחת חלק במועדון הבית"רי. צריך לאחד כוחות ולהכריע את הגזענות שמושרשת בחברה הישראלית בכל הכוח. לא יכול להיות, שכבר עשרות שנים מקרים כאלו חוזרים ונשנים ואנחנו מחבקים את ידינו ללא מעש. משטרת ישראל והנהלת בית"ר י-ם, חייבת לקחת את הדברים ברצינות ולהתנגד למיגור הגזענות בקבוצה כמו שעשו בבני יהודה. כזכור לך, לא שיחק שם שחקן ערבי עד להגעתו של סאלח חסארמה בטענה: "הקהל לא רוצה ערבים". הנהלת הקבוצה לקחה את חסארמה, נתנה לו גיבוי ואז העניינים יתיישרו בקבוצה כדבר שבשגרה. אני מאמין ורוצה שהמהלך עצמו יפתח את הברז להבאת שחקנים ערבים מוסלמיים לבית"ר. הנהלת בית"ר צריכה להיות אמיצה, לעמוד מאחורי החלטותיה על מנת שתיפתר הבעיה אחת ולתמיד. נכון לעכשיו, בית"ר י-ם מתנהגת בפחדנות ובהססננות, מה שנותן לגיטימציה "לקומץ" להמשיך בשלו, להעכיר את האווירה, לשלוט בחוקה, ולהעביר לנו את סדר היום הספורטיבי על פי אמונתם".

 

הזדעזעת כאשר ראית את השלט: "בית"ר טהורה לעד"?

"מדינת ישראל והיהודים במדינת ישראל, צריכים לצאת בקול גדול על מנת להילחם בגזענות. בתור עם שעבר על בשרם את הגזענות במלחמת העולם השנייה, הם צריכים לעמוד ולהילחם בכל כוחם במלחמה הזו. ברגע שאני רואה שלט: "בית"ר טהורה לעד", תארו לעצמכם שהשלט היה כתוב בגרמנית והמשמעות לכולם ידועה. החברה היהודית צריכה לקום נסערת, מכיוון שמהלך זה יכול להשפיע לא רק בספורט אלא מעבר לכך. מי כמוך יודע, שהספורט הוא הדבק בין האנשים, אין הבדלים בין דת, גזע, מין, הדבק והשמחה הזאת מגיעה מהספורט ואנחנו צריכים לשמר זאת".

 

מהרגע שתישבע בכנסת ישראל, למען מה תפעל?

"מהרגע שאני יושבע להיות ח"כ בכנסת ה-19 של מדינת ישראל, אני אקח את תפקיד יו"ר ועדת הספורט של הכנסת, והמטרה הראשונה שלי תהיה: להילחם בגזענות כי שוויון וצדק חברתי, לא יהיה עם גזענות. הבעיה שלנו בחברה היא הגזענות זה הנושא המרכזי שאלחם עליו, יחד עם כל חבריי ותומכיי הרבים שמאמינים בצדקת דרכי, בסוגיה כזו אני אקבל הצדקה רבה למעשיי כי האדם הוא מעל כולם, זה נושא שאני מתכוון לאמץ בכל כוחי בכנסת ה-19 של ישראל".

 

עיסוואי: "הבעיה שלנו בחברה היא הגזענות". (צילום: לוטפי עיסא)

 

למרות החשש שיש להרבה אנשים לקראת המשחק, אתה מגיע לטדי?

"אני מתכוון להיות צופה במשחק הזה, ואני הולך להגיע לטדי לראות את המשחק. אעודד את הדו קיום, את האחווה ואת החיים יחדיו. אף אחד לא ימנע מאיתנו להיות באיצטדיון טדי. אני כמובן, לא ארצה לשמוע את הקריאות הגזעניות "מוחמד מת" "מוות לערבים" וכ"ו, ועם כל הצער שבדבר במידה ומשטרת ישראל והנהלת ביתר י-ם לא יקחו את האחריות על אוהדיהם ולא ינקטו בפעולות מעשיות בחומרה להעלמת הקריאות, לא יהיה מנוס לקבוצת מכבי אום אל פאחם, לנקוט בפעולה חד צדדית ולרדת מהמגרש. אנחנו צריכים לדאוג שהרוב השפוי השתלט על העניינים, יכתיב את הקצב ויגיד די לאלימות, על מנת שהקומץ באם ינסה להלהיט את האווירה אנו נגבר עליו. אין שום חשש להגיע למשחק בטדי, אנחנו לא באים למלחמה אלא לכדורגל ומקווים גם לראות כדורגל מהנה. אנחנו לא נאפשר לקומץ הזה, להוביל אותנו למקומות שאנחנו לא רוצים להגיע אליהם כי בקצב הזה אנחנו מהר מאוד נגיע לאבדון".

 

לסיום, מי תנצח, בית"ר או אום אל פאחם?

"כל תוצאה שתהיה היום אני אהיה מרוצה, ואקבל זאת ברוח ספורטיבית. כל תוצאה שתהיה לא מפריעה לי, כי אני לא אוהד בית"ר וגם לא אוהד של אום אל פאחם. אני בא לראות כדורגל, בא ליהנות מהמשחק ומאמין שכולם יחזרו בשלום כי אני מצפה מכל אחד שימלא את תפקידו: משטרת ישראל, ההתאחדות לכדורגל, אוהדי שתי הקבוצות, שחקני שתי הקבוצות והנהלות המועדונים, יעמדו על העקרונות והערכים על מנת שהמשחק הזה, על כל תוצאה שלא תהיה יעבור בשלום".

הוסף תגובה
תגובות