איך להכין את עצמך מנטאלית למשחקי הפליאוף?
משחקי הפליאוף הקריטים גורמים לשחקנים לחץ פיזי ומנטאלי שעלול להוביל לקריסה בדיוק ברגעים החשובים של העונה, לשם כך גייסנו את איתן עזריה שמביא איתו 2 טיפים קצרים שיעזרו לכם להפוך את השבוע הקריטי בעונה שלכם להצלחה.
מאת: איתן עזריה | 29-04-2013 | 16:23

הגענו ל"מאני טיים"! זה הרגע שמפריד בין הווינרים ללוזרים. זה השלב שבו הכדורגלן עושה רק אחד מהשניים - או שהוא לוקח מנהיגות ולוקח את הקבוצה על הגב להצלחה או שהוא קורס ובורח מהאחריות - אין באמצע! זה השלב שבו משחק אחד טוב יכול לסדר לך חוזה "בטון" וקבוצה ראויה לעונה הבאה. יחד עם זאת, התקופה הלחוצה הזאת עלולה להיות סיוט לכדורגלנים שלא ישמרו על 2 העקרונות שאתה מיד עומד לקרוא עליהם. במילים אחרות, כדי לעבור את הפליאוף בהצלחה יש 2 עקרונות שיכולים לעשות את ההבדל בין סיום עונה מתוק לסיוט, והעקרונות הם - פוקוס והתאוששות מהירה! ואם להיות יותר מדוייק אז ההצלחה שלך בפליאוף תלויה ברמת הריכוז שלך בזמן משחק, ובמהירות ההתאוששות שלך בין משחק למשחק!

 

ההצלחה שלך בפלייאוף תלויה בפוקוס וההתאוששות המהירה. (צילום: עדי לווינשטיין)

 

אבל איך עושים את זה?
איך נכנסים לפוקוס כשיש סביבך רעש של תקשורת, קהל ושחקני יריב?
איך עושים משחק גדול כשיש עליך לחצים וציפיות כבדות של מאמן ובעלים?
ואיך מתאוששים מהר ברגעי משבר שהדברים לא הולכים לך כמו שצריך?


הפיתרון נמצא אצלך בראש! כי אתה הוא זה שקובע כמה מרוכז תהיה, בדיוק כמו שאתה זה קובע כמה מהר תתאושש בין משחק למשחק במרתון משחקים המטורף שנשאר שלך.


אז לקראת הפילאוף, הנה 2 טיפים שיעזרו לך להיות מרוכז בזמן משחק, ולהתאושש מהר ממשחק למשחק כך שתוכל לבצע את התפקיד שלך בהצלחה, (ותמנע סיום עונה מאכזב ומתסכל):

 

איתן עזריה, צריך להיתמקד בפעולות שיגידלו את ההזדמנויות שלך להבקיע. לא בהבקעה עצמה. 

 

טיפ 1: לפני משחק
תתמקד ביכולת שלך ולא בתוצאה - ולמה אני מתכוון? אם תתמקד בניצחון לא תמיד תנצח (כי ניצחון לא תלוי רק בך אלא בעוד 10 שחקנים שמשחקים איתך), אבל מצד שני, אם תתמקד בצעדים לניצחון - אתה תגדיל את הסיכויים שלך לנצח! במילים אחרות, אם אתה קשר או חלוץ ואתה רוצה להבקיע גול אז תפסיק להתמקד בגול, ובמקום זה תתמקד בפעולות שיגדילו את ההזדמנויות שלך להבקיע גול, כמו: לרוץ פינה קצרה, לעשות לחץ בלי הפסקה על הבלמים, לשמור על קשר עין עם הקשר, לדבר עם חברי הקבוצה. דוגמא נוספת: אם אתה בלם, מגן או שוער וחשוב לך לשמור על שער נקי, אז תפסיק להתמקד בלומר לעצמך משפטים כמו "אסור לי לקבל גול היום", ובמקום זה תתמקד בפעולות שיעזרו לך לשמור על שער נקי כמו: להיות בקשר עם רביעיית ההגנה, לחזור מהר לעמדה, להיות קרוב ליריב. ואני יודע שזה נשמע מאד בסיסי ופשוט כשאתה קורא את זה עכשיו, אבל בזמן לחץ במשחק מכריע הראש שלנו נוטה לשכוח את הדברים האלה, לכן אנחנו רוצים לכוון את המח שלנו להיות מרוכז בפעולות האלה לפני שאנחנו עולים לדשא, כך שכשיתחיל המשחק הגוף שלנו יהיה מרוכז כמו קרן לייזר לעשות רק את הפעולות שיקדמו אותנו לניצחון, (במקום להתעסק במסביב).

 

בפלייאוף כל יום יש גמר גביע. אין דרך חזרה. (צילום: מאיר אוחיון)

 

טיפ 2: אחרי משחק
המטרה שלך אחרי משחק היא אחת ויחידה - להתאושש מהר! לא לבכות אם הפסדת, לא לחגוג יותר מדי אם ניצחת, רק להכין את הגוף לקרב הבא. וכשאני מדבר על התאוששות, חשוב שתבין שההתאוששות שלך מתחלקת לשניים - התאוששות פיסית והתאוששות מנטאלית. והנה החוק שחשוב שתדע, את הגוף שלך זה ממש לא מעניין אם ניצחת או הפסדת, לא מעניין אותו אם הייתי טוב או גרוע, הוא צריך אנרגיה ומנוחה כדי להתחדש ולהתאושש למשחק הבא. ויש 2 סוגי אנרגיה שהוא צריך, אנרגיה פיסית ואנרגיה מנטאלית. אנרגיה פיסית זה אומר לאכול טוב, לישון טוב, לעשות מתיחות, ולדאוג לשרירים טריים ככל שניתן. אבל מסתבר שהתאוששות החשובה יותר היא ההתאוששות המנטאלית, אתה חייב לדאוג לרגשות שלך, אנחנו רוצים שתרגיש טוב ובטוח בעצמך בין אם ניצחת ובין אם הפסדת, כי ההפסד או הניצחון אחרי משחק הוא ממש לא מעניין (אולי הוא חשוב אבל את הגוף שלך הוא לא ממש מעניין), ומה שבאמת חשוב זה כמה מהר תגיב ותתאושש לקראת המשחק הבא, לכן מבחינה מנטאלית, הדרך הטובה ביותר להתאושש ממשחק למשחק היא לשחרר את הראש שלך ולהזכיר לעצמך שיש לך חיים גם מחוץ לכדורגל, אתה חייב להביא אנרגיה מבחוץ, מאנשים שאוהבים אותך ומעריכים אותך בלי קשר לכדורגל, לכן הטיפ אליך אחרי משחק הוא מאד פשוט, אבל סופר חשוב: אחרי משחק לא משנה מה היית התוצאה - צא לאכול עם המשפחה, לך לסרט, שים סרט ב-DVD, סגור את העיתונים, שים לך מוזיקה שאתה אוהב באוזניים, לך לים, אל תקשיב לרדיו, אל תשקיע זמן בפרשנים, אל תעשה ניתוחים של נקודות, אל תתעסק בהסתברויות, אל תשקיע זמן בלחשוב מחשבות כמו: "הייתי צריך לעשות" או "אם רק הייתי..." - תשקיע את הזמן שלך בדבר הכי חשוב שלך אחרי משחק, בהתאוששות של הגוף שלך!


זכור, לווינרים אין הפסדי מעבר בין משחק למשחק, תדאג לגוף שלך להתאוששות מהירה - הוא יחזיר לך על המגרש!


בהצלחה,


איתן עזריה


רוצה לדעת איך להכין את עצמך מנטאלית לילה לפני משחק?
לחץ על הלינק כאן למטה לצפייה מיידית בטיפ וידאו מיוחד של איתן:


www.thementalist.co.il/tips21

הוסף תגובה
תגובות
חדשות
  • שוערה של הפועל מרמורק, עמית קרן הורחק לשלושה משחקים לאחר שעפ''י דו''ח השיפוט, בסיום ההפסד לשמשון ת''א הוא דיבר בצורה לא הולמת לשופט המשחק.
  • לכל משתמשי האפליקציה!! יש עדכון גירסה לאפליקציה!! שווה לעדכן גירסה!!
  • מערכת גולר מזכירה לקוראים שתגובות בלתי הולמות, אישיות או שכוללים דברי נאצה לא יפורסמו,אנא שמרו על לשון נקייה
לכל החדשות
סקר
שליש ראשון הסתיים: מי הקבוצה הכי מפתיעה בליגה א דרום ?
ירמיהו חולון
שמשון ת"א
בני לוד
קבוצה אחרת
תוצאות